Eén van de eerste dingen waar je tegenaan loopt als je begint met WordPress is berichten en pagina’s en het verschil daartussen. Om goed met WordPress te kunnen werken is het belangrijk dat je het verschil kent. Ze lijken erg op elkaar, maar de mogelijkheden zijn verschillend. 

WordPress pagina’s vv berichten

WordPress pagina’s worden gebruikt voor statische content die niet vaak verandert. Ze bevinden zich meestal in het primaire navigatiemenu. De menu items zoals Contact en Mijn Diensten moeten makkelijk toegankelijk zijn en hoeven zelden gewijzigd te worden. Daarom is het logisch ze als afzonderlijke (statische) pagina’s te ontwerpen.
Aan de andere kant zijn berichten oorspronkelijk ontworpen als blogberichten en worden ze standaard in chronologische volgorde weergegeven. Je kunt berichten het beste gebruiken om je artikelen, het laatste nieuws, en andere content die je regelmatig wilt toevoegen, te publiceren.

Verschillen tussen Pagina’s en Berichten

Nu je hopelijk het verschil tussen pagina’s en berichten begrijpt, gaan we nader kijken hoe je ze het beste gebuikt.

1. Berichten zijn te ordenen met tags en categorieën

Als je een bericht maakt, kan je een categorie toewijzen en tags toevoegen, zodat bezoekers door de content kunnen bladeren op onderwerp in plaats van chronologisch. Categorieën zijn als een inhoudsopgave voor je website. Als je bijvoorbeeld telefoons verkoopt, kan één van de categorieën ‘iPhone’ zijn. Tags kan je zien als kernwoorden; meer gedetailleerde termen die specifiek zijn over een stuk content. Je kunt Tags dus gebruiken om dwars door alle berichten te zoeken naar berichten met die specifieke Tag.

Pagina’s gebruiken geen tags en categorieën. Hoogstens kan je ze ordenen in ‘bovenliggende’ of ‘onderliggende’ pagina’s om ze hiërarchisch te groeperen. Je hebt bijvoorbeeld een bovenliggende pagina met de naam ‘SmartPhones’, die vervolgens wordt opgesplitst in ‘Apple’ en ‘Samsung’. Dit komt dan tot uiting in de z.g. slug, het laatste deel van de pagina url. Die zal dan ……/smartphones/samsung zijn.

2. Berichten bevatten meta gegevens zoals een datum en auteur

Als je naar de bovenkant van een bericht kijkt, zie je vaak de publicatiedatum en auteur van het artikel. Afhankelijk van het thema kun je er ook voor kiezen om de categorie, opmerkingen en meer van ieder bericht weer te geven. Pagina’s bevatten deze details niet, omdat ze zijn ontworpen zijn als statische pagina’s voor belangrijke content . Contact- en Info- pagina’s zijn voorbeelden van statische content.

3. Je kunt berichten opnemen in RSS-feeds

Omdat berichten een publicatiedatum hebben, kunnen ze worden verspreid via RSS-feeds. Deze functie is handig om de meest recente content uit meerdere bronnen bij te houden door dit te lezen in een aparte RSS reader.

4. Berichten kunnen de betrokkenheid vergroten

Bloggen is een uitstekende tool voor content-marketing. Doordat bezoekers opmerkingen achterlaten onder je berichten vergroot je de betrokkenheid (maar je kan ook de reacties uitschakelen als je dat wilt). Veel thema’s worden geleverd met knoppen voor sociale media, zodat bezoekers je content gemakkelijk kunnen delen op hun favoriete platforms. Je kan deze functionaliteit ook toevoegen met één van de vele plug-ins voor sociale media, waarmee je bijna overal op je site functies voor delen kunt opnemen. In tegenstelling tot berichten zijn reacties standaard uitgeschakeld op pagina’s.

5. Berichten worden automatisch getoond, pagina’s moet je in het menu plaatsen

Zodra je een bericht publiceert verschijnt dat bovenaan op de berichtenpagina van jouw website. Vooraf heb je bepaald of de berichten op de homepage of op een andere plek (pagina) getoond worden. Daar hoef je verder niets aan te doen. Wil je echter een pagina tonen, dan moet je die in het menu plaatsen, of een tekstlink op een andere pagina maken. Pagina’s worden niet zomaar getoond.

Hoe maak je berichten en pagina’s?

Nu we de belangrijkste verschillende hebben besproken laten we zien hoe je een bericht of pagina kunt maken. Om je eerste pagina te maken ga je, in het WordPress dashboard, naar Pagina’s >> Nieuwe pagina. Hier beland je in de Gutenberg blok-editor, waar je vervolgens je eerste content kan plaatsen. Om berichten te maken ga je echter naar berichten >> Nieuw bericht. VOordat je een bericht publiceert geef je aan in welke categorie het bericht valt en wat evt. de Tags zijn van dit bericht.