Bij de keuze voor een WordPress thema is het uitgangspunt of jij je boodschap helder en duidelijk naar je klanten kunt communiceren.
Jouw klanten willen binnen 5 seconden 3 dingen weten:

  1. Ben ik aan het juiste adres? Biedt deze website mij waar ik naar op zoek ben?
  2. Ziet het er betrouwbaar uit?
  3. Waar moet ik zijn om mijn ding te doen?

Waar moet je dan op letten?

Bij het kiezen van een thema voor je website moet je op de volgende zaken letten:

  • Mobiel vriendelijk (responsive): Jouw website moet er op een mobiel apparaat goed uitzien. Tegenwoordig zijn vrijwel alle thema’s standaard responsive.
  • Marketingmogelijkheden: Wanneer je met je website spullen wilt gaan verkopen, dan moet het thema dit ondersteunen. Denk hierbij aan de mogelijkheden voor landingspagina’s, verkooppagina’s en een dynamische homepage. (Featured products)
  • Vertrouwde navigatie en lay-out: Wees terughoudend met een thema waarin een experimentele navigatie en lay-out worden toegepast. maak van je bezoekers geen zoekers! Ze moeten niet te veel nadenken over hoe je website werkt, tenzij je een kunstenaar bent.
  • Extra thema-opties: Sommige themas hebben mogelijkheden om op eenvoudige wijze kleuren, iconen en lettertypes naar eigen wens aan te passen of je eigen logo toe te voegen. Handig.
  • Layout: Beoordeel hoe het thema is opgebouwd. Waar zit het MENU en hoe werkt dat? Waar zit een eventuele slider (tevreden over de hoogte?) Jij kan de foto’s en tekst in de slider aanpassen. Waar zitten de widgetgebieden (sidebars en footers etc) Jij kan de blokjes aanpassen.
  • Gratis of betaald: Prijzen van betaalde themas variëren van €30,- tot €60,-. Betaalde themas bieden vaak een professioneler design en extra opties. Maar deze opties maken het inrichten ook complexer. Zeker zo belangrijk bij een betaald thema is de SUPPORT. Jij hebt recht op theme-updates en uitgebreide support, meestal via een ticket.

Hoe vind je dan een goed thema?

Optie 1: Googlen!
Bijvoorbeeld naar de “Beste gratis themas voor Coaches/hotels/personal blog etc etc..
Lees de besprekingen en bekijk de voorbeeld demo’s!

Optie 2: Via broncode
Zie je een leuk websiteontwerp? Grote kans dat het gemaakt is met WordPress. Klik met de rechtermuisknop op de pagina en daarna op Broncode weergeven. Gebruik de zoekfunctie (CTRL+F) om in de brij te zoeken naar wp-content/themes/. Dit is de map waar WordPress standaard een thema plaatst. Achter het woordje /themes/ staat de naam van dat thema. Gebruik Google om naar de hompage van dat thema te gaan en bekijk de demo!

Optie 3: Een betaald thema
Op de website www.themeforest.net staan duizenden (45.191 !!!) betaalde thema’s. Elk thema heeft een demo.
Koop je hier een thema, dan krijg je updates en hulp bij het inrichten van jouw thema door de ontwikkelaar.

Beoordeel een thema dus op geschiktheid voor jouw doel.
Bekijk waar de afbeeeldingen, sliders, widgets etc etc zitten en schat in hoe je daar mee om wilt gaan. Heel veel gratis themas hebben een PRO verzie waar je tegen betaling van een klein bedrag meer mogelijkheden en ondersteuning voor krijgt. Maar met het gratis thema kan je het al wel uitproberen.

Van thema wisselen

Je kunt themas gerust uitproberen via de customiser. bevalt het niet, dan kan je weer terug naar het eerder gebruikte thema. Pagina’s, berichten, categorieën en tags zullen geen probleem opleveren bij het installeren van een nieuw theme. Houd er wel rekening mee dat je menu’s en widgets in een nieuw thema opnieuw zal moeten instellen.